Primary school Nkwabeng

Renovatie school en Crèche Nkwabeng

In het dorp Nkwabeng, nabij Nkoranza, is een lagere school en een Crèche R.C. J.S.S. Op de crèche van deze school zitten +/- 40 kinderen vanaf de leeftijd 1 tot 5 jaar en op de basisschool zitten +/- 130 kinderen.

In totaal werken er 16 mensen (docenten, begeleiders en schoolstaf) en 18 vrijwilligers (vaak betreffen dit enkele ouders). Op de basisschool leren de kinderen lezen, schrijven, rekenen, geschiedenis, zingen, cultuur, sporten.

De school voldoet echter niet aan de eisen die tegenwoordige aan een schoolgebouw kan worden gesteld. Met name op het gebied van hygiëne (toiletten, watervoorziening en keukeninrichting) en basis schoolmeubilair .

Stichting WoraeCare heeft, in samenwerking met haar portnerorganisatie Dudeb Foundation, in 2020 de volgende doelen voor het renovatieproject gesteld;

1. Op de eerste plaats willen wij een bijdragen gaan leveren aan de gezondheid van de kinderen (en docenten) door de school en de crèche te voorzien van schoon drinkwater en goede sanitaire voorzieningen.
    Dit voorkomt schooluitval en dat de kinderen (ernstig) ziek worden. Een centrale waterput met leidingen is daarom van groot belang!

2. Tevens willen wij het schoolgebouw (en bijgebouw) opknappen. Als de school en de crèche zijn opgeknapt, zullen de kinderen meer motivatie hebben om te gaan leren en verblijven in een veilige en kindvriendelijke omgeving. Samen met de ouders, het dorpshoofd en de Dudeb Foundation willen wij deze school renoveren en opnieuw inrichten. Het gaat daarbij om de restauratie van de fundering/vloer, daken, deuren en ramen, keukeninrichting en schoolmeubilair.

25 januari 2021 is de schoolrenovatie afgerond en opgeleverd

Onderstaan een fotoreportage van het renovatieproject. Klik op de foto om deze te vergroten.

Before 2019:

Renovating the school 2020:

Renovation completed 2021: